De nieuwe versie van Google Search Console: wat kan je ermee?

De nieuwe versie van Google Search Console: wat kan je ermee?

SEO Training Nederland No Comment
SEO Blog

Google Search Console (GSC) is één van de belangrijkste tools voor SEO en inzage in de prestaties van je website. GSC zit als het ware tussen Google en je website in en verschaft inzicht in veel aspecten waar de zoekmachine waarde aan hecht, zodat je het kan verbeteren.

In januari 2018 is Google begonnen met het uitrollen van de nieuwe versie van Google Search Console. Het is op dit moment (februari 2018) nog optioneel om gebruik te maken van de nieuw versie; je kan de oude versie tot op heden nog altijd gebruiken. In dit artikel blikken we alvast vooruit en zetten op een rijtje wat er is vernieuwd. Maar eerst de vraag: wat is Google Search Console?

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (GSC) is het webmasterhulpprogramma van Google. Voorheen werd het Google Webmaster Tools genoemd. Sinds 2015 noemt Google het echter Google Search Console.

Webbouwers en SEO specialisten zijn dol op GSC; er is vaak snel een goed idee te krijgen van de huidige prestaties van een website. Maar het geeft ook inzicht in de verbeterpunten. En dat is weer belangrijk om zelf met je SEO aan de slag te gaan.

Zie Google Search Console als het communicatiemiddel tussen Google Search (de zoekmachine van Google) en je website. GSC geeft, vanuit de optiek van Google, inzage in veel aspecten die betrekking hebben op de prestaties van je website. Denk daarbij aan:

Crawl Errors: fouten of onduidelijkheden die de Google crawlers (robots) tegenkomen wanneer ze je website indexeren;

Gemiddelde indexatietijd: dit heeft direct te maken met de snelheid van je website en/of server; GSC laat echter alleen zien met welke snelheid en frequentie Google je website indexeert; voor specifieke tips voor het optimaliseren van je website snelheid kan je beter Google PageSpeed Insights gebruiken (meer daarover in het artikel : 3 Tips voor een Superselle Website)

Handmatige acties (Google Penalties): wanneer je je niet (helemaal) aan de regels van Google houdt (of wanneer je webbouwer of SEO specialist dat niet doet), kan je een Google Penalty oplopen; in de Handmatige acties sectie van GSC kan je dan lezen waarom je de penalty hebt opgelopen en hoe je dat kan oplossen.

Het allerbelangrijkste is waarschijnlijk inzage in het aantal bezoekers dat je op je website krijgt via Google. Dat kan ook via bijvoorbeeld Google Analytics. In Google Search Console (GSC) heet dat ecter Zoekanalyse (Search Analytics in het Engels). Het grote verschil tussen Google Analytics en GSC’s Zoekanalyse is dan je in Zoekanalyse van de meeste bezoekers kan zien welke zoekterm ze hebben gebruikt om op je website terecht te komen – bij Google Analytics kan dat van de meeste bezoekers al lang niet (meer). Terwijl dat juist wel heel belangrijke informatie is om je SEO (Zoekmachine Optimalisatie) te kunnen verbeteren.

Behalve inzage in eventuele problemen en prestaties, is Google Search Console ook de plek voor:

Herindexactie van je website bij Google aanvragen (Fetchen als Google): vooral handig om te doen nadat je (veel) aanpassingen aan je website hebt gemaakt; je wacht dan minder lang voordat de veranderingen zijn opgenomen in de Google index; dat kan hier overigens niet voor andere zoekmachines – zo heeft Bing bijvoorbeeld z’n eigen Bing Webmaster Tools;

Sitemaps van je website aanmelden: vooral voor grotere websites is het verstandig om zogenaamde XML sitemaps te genereren en deze vervolgens aan te melden via Google Search Console;

Wat is er nieuw?

Op het eerste gezicht lijkt vooral het uiterlijk van Google Search Console te zijn veranderd. Qua functionaliteit lijkt er niks te zijn toegevoegd. Integendeel, er blijken bepaalde functies nog niet in te zitten.

Maar als we verder kijken dan alleen het uiterlijk blijkt al snel dat er weldegelijk nieuwe dingen in “Google Search Cconsole 2.0” zitten:

Veel langere priode om gegevens te bekijken: van GSC’s Zoekanalyse zijn we gewend geraakt dat je niet langer dan 90 dagen aan data kan bekijken. In de nieuwe versie heet Zoekanaylse nu Prestaties en daar is een veel langere periode dan 90 dagen te bekijken (zie screenshot hieronder)

Indexdekking: als je dit vergelijkt met de oude versie, is dit de nieuwe naam voor Index Status. De term indexdekking heb ik zelf nog nooit gebruikt of gezien, maar het dekt wel mooi de lading. Waarschijnlijk wordt het weer een nieuw “mode verschijnsel” en hebben alle SEO specialisten het straks over “is jouw indexdekking wel in orde?” – lang verhaal kort: ook de nieuwe manier van de indexatie door Google lijkt veel duidelijker en uitgebreider dan de oude versie. Je kan snel zien of en hoeveel pagina’s problemen veroorzaken of niet worden juist worden geïndexeerd.

Behalve de nieuwe manier van kliks en vertoningen (Prestaties overzicht) over een langere periode inzichtelijk te maken en het overzicht van de indexatie (Indexdekking), lijken er op dit moment verder nog geen nieuwe functies in GSC te zitten.

Sterker nog, er lijkt een aantal dingen te missen, waaronder één van de belangrijkste functionaliteiten uit de oude versie: Fetchen als Google.

Wellicht dat dit met opzet is en dat Google niet van plan is deze functionaliteit in de nieuwe versie op te nemen. En dat zou betekenen dat het inzenden van je XML sitemap(s) des te belangrijker wordt. Die functionaliteit zit in elk geval wel al in de nieuwe versie.

Via de link “Binnenkort beschikbaar…” geeft Google nog wat informatie (op dit moment alleen in het Engels) over de migratie van Googles Search Console: https://support.google.com/webmasters/answer/7649427

Heel veel meer maakt dat op dit moment in elk geval niet duidelijk. Daarom de aanmoediging ga eerst ook zelf op ontdekkingstocht en ga kijken wat Google Search Console jou kan leren over de prestaties van je website!

De nieuwe versie proberen?

Om gebruik te maken van Google Search heb je twee dingen nodig:

  1. Een Google account;
  2. Een actief Google Search Console profiel dat gekoppeld is voor je Google account.

Belangrijk om te weten! In tegenstelling tot Google Analytics hoef je niks te installeren. Google Search Console moet geactiveerd worden, niet geïnstalleerd. En in principe staat GSC “altijd aan”. De gegevens worden altijd verzameld door Google; daar hoef je geen speciale code (zoals zij Google Analytics) voor op je website te hebben staan. Tijdens activatie kan je echter wel gevraagd worden om een bepaalde code in de HTML van je website te zetten om te bewijzen dat jij de eigenaar of beheerder van de website bent. Dit kan echter ook op andere manieren, zonder ook maar iets aan je website te veranderen.

Meer informatie over het activeren van GSC hier: https://support.google.com/webmasters/answer/6332964?hl=nl

Van OUD naar NIEUW schakelen

Het schakelen tussen de nieuwe en oude versie van Google Search Console is heel makkelijk. Gelukkig maar, want de nieuwe versie heeft nog niet alle functionaliteit van de oude versie. Switchen tussen de twee versies lijkt voorlopig dus nog nodig. En ondertussen kunnen we dan wennen aan het nieuwe design. Alhoewel, echt wennen is het niet; de nieuwe interface voelt vanaf het begin heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk aan.

Ben je ingelogd in Google Search Console en zie je nog de oude versie, dan kan je gemakkelijk naar de nieuwe versie schakelen door linksboven op de link “Probeer de nieuwe versie van Search Console” te klikken. Don’t worry, je kan later ook makkelijk weer terug naar de (vertrouwde) oude versie als je dat wil.

Van NIEUW terug naar OUD schakelen

Ben je ingelogd in Google Search Console en zie je de nieuwe versie, of was je nieuwsgierig en wil de je de nieuwe versie bekijken, maar wil je nu (tijdelijk) weer terug naar de oude versie? Dat kan heel simpel: klik rechtsonder op de link “Ga naar oude versie” te klikken. Je komt dan weer in de oude (vertrouwde?) omgeving terecht.

Hoelang de oude versie nog beschikbaar blijft heeft Google volgens mij nog geen uitspraken over gedaan. Wel is in de nieuwe omgeving te zien dat ze druk bezig zijn om nieuwe en extra functionaliteiten toe te voegen. Als daar weer iets noemenswaardigs over te melden is, zal ik er weer een nieuw artikel over schrijven. In de tussentijd: doe je voordeel door regelmatig in (de oude én nieuwe versie) van Google Search Console te kijken!

Meer leren over Google Search Console en SEO?

Ik hoop dat dit artikel je meer inzicht heeft gegeven in de werking van Google Search Console. Het is en blijft (ook met de nieuwe versie) een belangrijke tool voor je prestaties in de zoekmachine (SEO).

Als je meer wil leren over Google Search Console en andere technieken voor SEO (zoekmachine optimalisatie), kom dan naar één van onze workshops:

Vrijdag 30 maart (10:00 – 16:30)
Cursus SEO voor beginners (locatie: Den Haag)

Vrijdag 29 juni (10:00 – 16:30)
Cursus SEO voor beginners (locatie: Den Haag)

 

Geef een reactie

Trainingsdata

Vrijdag 30 maart 2018:
Cursus SEO voor Beginners – Den Haag

Vrijdag 11 mei 2018:
Cursus SEO voor Gevorderden – Den Haag (vervolg op Beginners)

Vrijdag 29 juni 2018:
Cursus SEO voor Beginners – Den Haag

SEO Training Nederland

Wij vinden dat elke ondernemer met een goed product of hoogwaardige dienst het verdient om goed online vindbaar te zijn. En dat SEO een van de belangrijkste middelen is om dit voor elkaar te krijgen.

Wij delen onze jarenlange ervaring en expertise dan ook graag met ondernemers die willen leren, ervaren en groeien.

Ben jij klaar voor de volgende stap?